ENGANG VAR SCO CYKLER

DANMARK PÅ TO HJUL

Det hele startede i 1905. Her rullede de første cykler ud fra isenkramfabrikken i Odense. Siden har man kunne møde SCO overalt i Danmark – trods et par mindre bump på vejen.

For at gøre en lang historie kort, har vi håndplukket et par kronologiske punktnedslag, der karakteriserer vores rejse – fra fortid til nutid

(DET ER VI STADIGVÆK)

Den gamle SCO cykelfabrik fra 1947

Isenkramfirmaet, Smith & Co., der blev grundlagt året før, påbegynder salg af importerede cykler fra deres lokaler på Klingenberg i et gammelt munkekloster

1894

SMITH & CO. GRUNDLÆGGES

SMITH & CO. ÅBNER EGEN CYKELFABRIK

Smith & Co. starter egen cykelfabrik og de første cykler, som bærer navnet S.C.O., kommer på gaden i midtbyen – og rundt omkring på de bløde fynske bakker

Den gamle SCO cykel fabrik fra 1947 set ude fra.

1905

Stregtegning af en gammel transport tricykel

1922

TRANSPORT TRICYKLEN SER DAGENS LYS

Her ser blandt andet Tranport Tricyklen dagens lys – som en videreudvikling af den klassiske budcykel fra 1922. Og transport Tricyklen er faktisk forstadiet til de ladcykler, vi i dag finder i bybilledet

Billede fra en gammel SCO reklame for arbejdscykler.

I forlængelse af de stærke og smukke ”arbejdscykler”, lancerede SCO fra midten af trediverne til starten af fyrrene en række karakteristisk designede, flotte og funktionelle cykler

SUCCESEN VOKSER

1935-1942

”LONG JOHN”
RAMMER MARKEDET

Udviklingen fuldendes da ”Long John” rammer markedet i 1943 – en cykel man stadig møder på gader og stræder i dagens Danmark. ”Long John” spillede i øvrigt en mindeværdig rolle i den danske klassiker ”Busters verden”

Billede fra Busters Verden, hvor Buster cykler på en Long John cykel.

1943

Stegteging af en Rickshaw cykel.

Endnu en klassiker fra SCO fødes. Cyklen ”Rickshaw” ruller ud – og ruller videre den dag i dag i en lang række asiatiske storbyer; plus et par danske

1947

SCO LANDER STOR ORDRE FRA INDIEN

PEDER PEDERSEN VINDER PÅ VERDENSMESTERCYKLEN

Peder Pedersen triumferede i 1974 på sin verdensmestercykel ved verdensmesterskabet i Montreal, og vandt VM-guld i banesprint trods et styrt undervejs.

Hanne, Peders kone, beundrer VM-guldet efter Peders sejer i 1974.

1974

Revival af den gamle verdensmestercykel.

En helt ny serie retrocykler introduceres for danskerne – ved siden af det øvrige sortiment - og Verdensmestercyklen genintroduceres med stolthed. I øvrigt introduceres en ny linje af mountainbikes, bycykler og racere

2016-2018

SCO ER TILBAGE
I SADLEN

DANISH DESIGN SINCE 1905

Stregtegning af en gammel transport tricykel
Hanne, Peders kone, beundrer VM-guldet efter Peders sejer i 1974.

DANISH DESIGN

SINCE 1905

ENGANG VAR SCO CYKLER

DANMARK PÅ TO HJUL.

SMITH & CO. ÅBNER EGEN CYKELFABRIK

Stregtegning af en gammel transport tricykel

SUCCESEN VOKSER

SCO LANDER STOR ORDRE FRA INDIEN

PEDER PEDERSEN VINDER PÅ VERDENSMESTERCYKLEN

SCO ER TILBAGE
I SADLEN

DANISH DESIGN

SINCE 1905